lørdag 3. august 2013

Status på løpeformen

Løping var den av 'disiplinene' som jeg fortest kom opp på et ok nivå på, sikkert en sammenheng med min bakgrunn som fotballspiller. 
De siste par årene har jeg følt at fremgangen har stagnert, sikkert både pga manglende kapasitetsforbedring og fordi jeg stadig oftere opplever mage-problemer når jeg løper hardt.

Dette året har ikke gitt noen videre grunn til optimisme, men heller fastslått at stagnasjonen er et faktum.

Treningsmålene:


  • Pers på testrunde Bygdøy: se blogginnlegg tidligere i august. Skal sies at jeg må ha en absolutt super-dag for å perse her. Snittfarten på persen er like god som min pers på 10 km gateløp...men de siste årene har persene kommet på senhøsten, så det er jo fortsatt lov å håpe.


  • Alsgaard-økt 3.15 min/km: denne økta lagde jeg i 2012 etter inspirasjon fra en økt jeg leste Thomas Alsgaard benyttet på mølla. 
    • Kort forklart slik jeg utfører øktene: mølla på 1% stigning (simulerer flatt ute). Stiller inn hastighet lik målet. Løper drag av 1 km med 1,5 min pause. Så mange drag man klarer på denne farta opp til max 10 stk. Dersom man ikke klarer å holde farta på ett drag er økta "over" og man teller opp antallet. Klarer man 7 stk fex, så er målet å klare 8 eller flere neste gang. Dersom man klarer alle 10 stk, så setter man høyere fart neste gang. 


    • Jeg startet med 3.25 min/km (17,5 km/t) fart da dette var litt bedre enn min pers-fart på 10 km. Hadde 10 slike økter i perioden oktober til januar. Fasiten under:

28.sept 10 drag på 17,5 kmt / 3.25 min/km

9. okt 7 drag på 18,0 kmt / 3.20 min/km
18.okt 4 drag på 18,0 kmt / 3.20 min/km
29. okt 10 drag på 18,0 kmt / 3.20 min/km
13.nov 10 drag på 18,5 kmt / 3.15 min/km. SESONGMÅL REALISERT.
23.nov 5 drag på 19,0 kmt / 3.10 min/km
7.des 8 drag på 19,0 kmt / 3.10 min/km
12.des 10 drag på 19,0 kmt / 3.10 min/km 
21.des 2 drag på 20,0 kmt / 3.00 min/km
25.jan 7 drag på 20,0 kmt / 3.00 min/km


Slik kan en typisk økt se ut. Pulsen er ikke nødvendigvis noe godt verktøy: faller mye i pausene, slik at snittpulsen på draget blir lavere enn det intensiteten tilsier.


Har løpt 4 konkurranser:


  • Nyttårstrimmen
  • Sentrumsløpet
  • Fornebuløpet
  • Kolsåstoppen Opp
De 3 førstnevnte har jeg løpt tidligere og alle 3 tidene var omtrent som tidligere. Bekrefter bare inntrykket fra treningsøktene: løpe-formen er omtrent som den har vært de siste 2 årene.Men i og med at jeg bruker stadig mer tid på de andre 'disiplinene' ski, sykkel og nå til og med svømming...og har fremgang på disse - så blir jeg likevel en bedre trippel-utøver!!


Oversikt over antall løpe-kilometer pr måned siden jeg startet med "trenings-dagbok" i 2009. Økte en god del fra 2009 til 2010, deretter litt ned og litt opp. Løper i snitt 20-25 km pr uke.


Obs: anbefaler alle Alsgaard-økta når vinter-sesongen starter igjen. Vanskelig å løpe hardøkter ute (glatt, kaldt etc) og noen ganger vanskelig å finne motivasjonen til å presse seg beinhardt på en tredemølle.
Men, vi er et par kompiser som har sendt hverandre sms hver gang vi har løpt en slik økt og alle har løpt alt de hard for å skrive en 'skryte-sms' om at de har klart et nivå. Motiverende! Det virker: jeg har flere ganger pustet og peset så hardt at jeg har vært redd Elixia-medarbeiderne skulle kaste meg ut av treningsstudioet. Blir du med til vinteren?

Obs #2: det er likevel stor fremgang på "løp" i familien: Emil og Tobias synes det er kjempegøy å være med på barneløpene....og spesielt moro med forfriskningene & premiene etter målgang.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar