tirsdag 10. juni 2014

Bogstad treningstri: aldrende mosjonist som våt katt!

Bogstad treningstriatlon er et kjempetiltak.
Arrangert av Oslofjord Triatlon.
Annenhver torsdag.
Uformell konkurranse.
Knallbra atmosfære, knallbra trening.

700-750 meter svøm i Bogstadvannet.
16 km sykkel, t/r Bogstad - Skansebakken.
4,5-5 km løping på grusveiene i området.

Mitt forrige besøk på Bogstad treningstri var for ett år siden. Tiden på 1.06 sterkt preget av mareritt-svømming i et kaldt Bogstadvann. Den gang kom jeg rett fra 1 ferie-uke med 40 varmegrader i Tyrkia og overgangen til 15 grader i en innsjø på Oslo Vest ble for stor for denne enkle sjelen. Resultatet ble bryst-svømming, noen få forsøk på crawl i 90 grader feil retning og en tid på over 18 minutter --> desidert sist opp av vannet.

Denne torsdagen i juni var jeg klar igjen.
Ny sykkel for året.
Tempobøylene ble skrudd på kvelden før. Vet ikke helt hvorfor, for jeg sitter jo nesten ikke i tempo-posisjon likevel.


Barna ble levert i barnehagen og syklet inn til jobb, omkranset av skyer i en tung, mørk gråfarge.
Det høljet ned.
Ble ikke noe bedre av at den tunge sekken var klissvåt i utgangspunktet (svømte med våtdrakt kvelden før og hadde ikke rukket å tørke den).
Kom frem til jobb og måtte tørke tøy i beste november-stil.
Våtdrakta måtte til tørk i garderoben

"Jobb-sykling-uniformen" måtte selvfølgelig også inn i tørke-modus

Skoene er 5 år gamle og har aldri hørt om impregnering: satte varmekablene på max.

Værmeldingen var ikke mer positiv.
Tunge nedbørsmengder skulle prege kveldstimene rundt hovedstaden.


Satt egentlig bare å ventet på sms fra Thommesen om at "dette dropper vi". Men den kom ikke og selv var jeg egentlig også veldig sugen på å få en god økt med alle 3 disipliner.

Syklet opp til Bogstad etter jobb og var fremme 18.00.
Rakk å skrive meg på lista og gjøre det nødvendige i buskene, før våtdrakta ble dratt på. Nye rifter selvfølgelig. Har nå ca 170 rifter i våtdrakta -> ser ut som jeg har slåss med en agressiv katt med veldig, veldig skarpe klør.

Prøvde å pakke inn T1 og T2 så godt det lot seg gjøre.
En regnjakke over sykkelskoene. En ekstra t-skjorte over joggeskoene. 
40-45 deltakere, imponerende i seg selv på en slik dag.
Triatleter åpenbare tøffe folk.

"Klar-ferdig-gå".
Vi stupte uti vannet.
Fin temperatur (17-18 grader?!).
Fikk en god start. 
Fokus på å puste riktig.
Midt i feltet.
God-følelsen varte i 50 meter, da en av 'konkurrentene' svømte over meg. Han kom i en rasende fart 90 grader fra høyre. Slurpet inn litt vann og gjenkjente den grønne svømmehetta til Thommesen. Måtte le litt for meg selv.
Inn i rytmen igjen.
Nye 50 meter med god følelse.
Så kom det jammen en kræsj til, denne gangen en triatlet fra venstre. Jaggu var det ikke den grønne svømmehetta til Thommesen igjen. 
Vi krangler fortsatt om hvem det var som svømte skjevt.

Svømmingen ble en god opplevelse.
Ca 13.30.
Mye bedre enn under fjorårets treningstri (selvfølgelig).
Men også en god del bedre enn det jeg svømte i Bogstadvannet ellers i fjor. Ca 2 minutter bedre. Kuult!
Stian var som vanlig tidligere opp av vannet enn meg; ca 25-30 sekunder.

Kløna litt (eller mye om du vil) i T1, men fikk til slutt på meg sykkelsko, hjelm og briller. Temperaturen var fin tross regnet, så syklet bare i tri-drakta.
Opp den første bakken og kjente at beina klagde veldig. 
Alle snakker om overgangen fra sykkel til løp, men jeg synes jammen svøm til sykkel også er tung.

Syklet en god etappe og tok igjen 8-10 stykker. Tror jeg var nr 12 inn i T2.
På meg joggesko.
Skjelvende bein.
Klønet med klokka, så fikk ikke helt nøyaktige tider.
Tror syklinga var bra og litt bedre enn i fjor.

Løpeturen ble tung.
Kjente gårsdagens svømmeøkt i leggene og krampe-antydninger allerede i den slake bakken opp til Bogstad Gård.
Løp nok litt saktere enn jeg gjorde i fjor, men avanserte 2 plasser.

Tiden ble 1.00.25.
Godt fornøyd og en knallgod treningsøkt.
Thommesen imponerte (nok en gang) og kom inn på 1.04.
Jammen ikke langt bak.
Bekrefter favoritt-stempelet på AXTRI-veddemålet (der han har 40 min handikapp til meg og 20 min til Kristian).

Stor kudos til Oslofjord Triatlon for arrangementet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar