søndag 15. juni 2014

Birken-løpet: ny halvmaraton-pers og comeback på topp 10 lista

Birken-løpet 2014.
21 km på grus, skogsbilvei og stier.
Løping i skogen.
Herlig.
Værgudene i Oppland i godt humør.
Også det herlig.

Min Birken-løp historie er to-delt.
Debut i 2008 over all forventning.
2 veldig sterke år i 2009 og 2010 da jeg var topp 10 i klassen med løp på 1.20 og 1.21.
2 heller labre år i 2011 og 2012 da start i eliteklassen ga altfor høy åpningsfart og ditto svakere avslutning.
Nå var jeg tilbake i pulje 1 og var fast bestemt på at trenden skulle snus igjen.

Har hatt gode løpeøkter i våres.
Lite fokus på sone 4/5 økter, men heller masse tid i sone 3; mye løping, mange intervalløkter rundt terskel.
Jeg føler ikke at jeg lenger mestrer løping rundt 3.30/km, men jeg føler meg veldig sterk i området 3.45-4.00.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2014/05/balletak-og-terskeltrening.html

Målsetting for løpet:
kontrollert første halvdel opp til løypas høyeste punkt etter rundt 8 km. Unngå sting/hold som jeg ofte får ved for rask åpning. Løpe jevnt hardt inn.
Målet var sub 1.24, men drømte om en tid lenger ned på 1.20 tallet.

Da målseilet ble brutt 11.30 lørdag formiddag var det med et smil om munnen. Hadde gjennomført et nær perfekt disponert løp etter mine evner.
En kontrollert åpning (akkurat som planen), men likevel ok mellomtider. Lå lenge som nr 20-25 i puljen.
Økte farten gradvis når løypeprofilen bikket nedover. Beina super-fine de første 17-18 km.
Hanket inn plasseringer hele tiden, både fra pulje 1 og fra Kvinner Elite som startet 5 minutter foran.
Kikket først ordentlig på klokka når det gule skiltet i skogen viste '3 km igjen'. Garmin fortalte da om 1.10 på klokka. Rask hoderegning ga nye krefter: hvis jeg løp siste 3k på 10 min ville det bli en tid under 1.20. Følte at adrenalinet flommet.
Flommet så mye at jeg i neste utforbakke tråkket feil da jeg skulle passere 2 løpere. Svalastup ned i steinrøysa, men landet mykt i en tilfeldig plassert grasstust. Bare å komme seg videre og storme mot mål.
Var nydelig å høre speakeren, se målseilet og løpsklokka over målseilet. Krysse streken og skjønne at 1.20 barrieren var brutt.

1.19.34.
Ny pers på halvmaraton.
Ny pers på Birken-løpet.
Holdt til 8.plass i klasse M30-34 med litt over 400 deltakere.
Siden elite-gutta holdes utenfor, så betyr det at jeg for andre gang i mosjonistkarrieren er med på å sette merketiden i klassen.
Hadde holdt til en 37. plass i Menn Elite.





Stian startet i pulje 4.
Stian leverer fremgang hver gang han har på seg startnummer og det lå an til grusing av hans halvmaraton-tid på 1.47 fra 2013.
Faktisk var Sentrumsløpet hans i våres så sterkt at merkepokal var innen rekkevidde.
Var herlig å sitte på gresset i sola i målområdet og følge mellomtidene hans.
Dette gikk veien.
Et jevnt, bra løp, akkompagnert av enkelte kramper i leggen på de siste km ga meget solid 1.37 i mål.
2 minutter foran Merkekravet og en super-fremgang fra løping samme distanse i fjor.
Og det er absolutt ingen grunn til at fremgangen skal stoppe, så akkurat nå seiler unge Thommesen opp som den store favoritten til vårt interne AXTRI-veddemål.
(skal riktignok nevnes at Kristian leverte et meget sterkt Farrisrunden-ritt samme dag, så AXTRI i august kan bli et beinhardt kjør).
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2013/12/skitne-triks-avgjre-veddemalet.html




Restitusjonen besto i mye mat, løkke-/nabofest med barna og noen par trøtte øyne som forsøkte å holde seg våkne for Italia-England.
I pausen måtte vi kapitulere!


2 kommentarer:

  1. Så det var du som spurtet forbi meg etter Kroken i et umenneskelig tempo! ;-) Grattis med sterk tid! Det blir en spennende kamp om trippelseieren nå. Vi starter i samme pulje på rittet og jeg må slå deg med 23 sekund. Lykke til! :-)

    SvarSlett
  2. Hei. Da var det sikkert deg jeg lå i rygg på i mer enn 1 mil (sort t-skjorte?). 20 meter bak. Lenge. Du holdt et perfekt tempo. Ser av Birken-ritt tidene fra tidl år at vi er veldig jevne på sykkel også, så i august kan vi vel fort bli samarbeidende i samme pulje over fjellet. Lykke til du også!
    (artig: så forresten plutselig navnet ditt på res.lista fra Haugesund i 2013 også, skilte jammen ikke mye mellom oss der heller)..

    SvarSlett