tirsdag 5. april 2016

Løpeøkt med selveste Norseman-vinneren

Oj, for en tabbe...som Oslo og omegn-borger i mer enn 10 år så er det jo en skandale at jeg aldri tidligere har løpt på Bislett, hverken utendørs på friidrettsbanen eller på løpebanen innendørs.


Bislett Stadion, en olympisk arena
MIDT I BYEN

For denne mandagskvelden beviste jo at akkurat det var knakende gøy og et kjempebra alternativ, spesielt på vinter og vår da det kan være krevende å gjennomføre intervalløktene pga vær og vind.

I trappenedgangen blir man hilst
velkommen av både
Usain Bolt og Carl Lewis.
ABG's Holmenkollstafett-lag hadde invitert til kveldsøkt.
I tillegg til de 20-ish spreke ansatte fra meglerhuset, hadde de også hyret inn Allan Hovda som motivator, coach og hare.
http://triallan.com/

Allan Hovda er en av Norges desidert beste triatleter og har 2 seire på rad i NXTRI (hvor han har avgjort mot Stormo, Vold og de andre på nettopp løpingen) -> dette var jo en kjempemulighet til å få tips, høre historier og ikke minst få en kjempebra økt.
  
Nedløping i etterkant av økta.

Løpebanen innendørs er kontrollmål til 546 meter.
Noen steder 4-5 baner i bredden, andre steder trangere

Kveldens økt:          8 x 2 minutter
2 min pause

Definitivt kortere draglengde enn det jeg har kjørt mest gjennom vinteren, men fint å få løpt i litt raskere tempo frem mot forhåpentlig deltakelse i et par løp i mai...

...og økta ble gjennomført langt over forventning.
Jeg klarte som eneste å følge Allan på alle dragene.
Og selv om han sikkert hadde vært i både bassenget og på lang sykkeltur tidligere på dagen, så var det skikkelig moro å holde ryggen hans.
For tempoet var bra (eller rett og slett skikkelig bra til meg å være).
GPS'n kobler ut der nede i kjelleren, men vi passerte 1 runde (546 meter) på ca 1.35 på de fleste dragene.
Hvis ikke Excel-beregningene min er helt feil, så tilsier det en fart på 2.54 min/km (eller 20,6 - 20,7 km/t).
Jeg trodde ærlig talt ikke at jeg hadde det tempoet inne, selv på så korte drag som 2 minutter. 
Kjempeopptur!!

(skal sies at i hver eneste pause var Allan nesten umiddelbart i gang med småjogg, mens jeg gispet etter luft i tilnærmet fosterstilling. Han kunne nok holdt dette tempoet i mange, mange drag til -> det kunne definitivt ikke jeg)

Er det lov å håpe at jeg har tatt et steg på løp i år?
Ref til 1.18-tallet halvmaraton for noen uker siden:


Dette er nok det nærmeste jeg noengang kommer Allan.
I august er han mest sannsynlig halvveis opp første bakken på sykkel,
før jeg krabber i land etter svømmingen.

Tusen takk til ABG for nok en gang å arrangere supre økter.
For en mosjonist i hverdagslogistikkens grep som utfører 99% av alle økter alene, så er det jammen gøy å bli pushet av andre på intervalløkter innimellom.
Hadde definitivt vært gøy med flere økter på Bislett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar