lørdag 19. mars 2016

Pri-økt 1/3 i mars gjennomført. NXTRI-relatert langtur.

Setter opp 3 hårete økter hver måned.
Økter som er (mye) lengre enn de jeg pleier å ha, målsettinger som skal hjelpe meg ut av "45 minutters økter"-bobla og forhåpentligvis gjøre meg (litt mer) forberedt når 12-14 timer konkurransetid står for tur i august.
Gjennomførte med bravur i desember og januar.
Strøyk med glans i februar.

I mars er følgende 3 målsettinger definert:
  • Minimum 5 langturer (iht Marius definisjon. Hadde kun 2 langturer i februar)
  • Sykkeløkt > 100 km (lengste tur hittil i år er 95 km, men i august må 18 mil solo leveres)
  • NXTRI-relatert overgangsøkt på 4 timer

Første forsøk, i forrige uke, var på sistnevnte økt => NXTRI-relatert langtur.
Solskinn og antydning til vår gjorde at 3,5 av de 4 timene ble gjennomført ute, og meningen med økta var litt tre-delt egentlig:
A) Få en langtur rett og slett
B) Trene på å løpe i NXTRI-fart med noen mil sykkel i beina
C) Trene opp magen til å løpe med inntatt næring (jeg har nesten aldri spist underveis på en økt. I august må jeg definitivt det).

Del 1: 2,5 time sykkel
Ingredienser:
1 stk rusten cyclocross med piggdekk
1 ny Gabba-jakke
1 stk Trimtex-vest
1 flaske vann

Valgte en rute hvor jeg antok det var mest mulig bart og tørt:
Pendlerveien via Lysaker og Frognerkilen til Aker Brygge.
Snu og samme vei tilbake til Lysaker, noen runder på Fornebu, deretter Sandvika, Ruud og Kolsås.


Syklet forholdsvis rolig, men la inn 6x7 minutter med litt intensitetsøkning, for liksom å ha littegrann møre bein før løpeturen.

Inn i skiftesonen, dvs vaskerommet i kjelleren, der skittentøyskurven nok en gang minte meg om Gaustatoppen og dermed skapte enda et relevant moment underveis på økten.

Del 2: 1 time flat løping
Ingredienser:
Adidas Boston Boost
1 tissepause
1 slurk med vann
1 stk brødskive med syltetøy
(suksessoppskrift, ref nederst i innlegget her: 



Målet mitt på løpedelen under NXTRI er å løpe de første forholdsvis flate 25 km i 4.30 fart.
Da vil beina og kroppen selvfølgelig være betydelig mer mørbanket enn nå.
Valgte følgende rute og fikk litt hjelp av noen utforbakker den første km:
Ned gjennom Løkeberg-boligfeltet og inn i 10 km testsløyfa som Thommesen og jeg har løpt et par ganger for noen år siden, dvs til Bekkestua, videre til Jar, ned mot Lysaker, men svinger inn til Stabæk og tilbake via Kirkeveien.
En fin og flat runde.


Kikker på klokka etter noen km og ser jeg har løpt i 3.50 fart.
Det går for fort.
Prøver å justere og snitt-tiden sklir oppover mot 4.00.
Stabiliserer seg der, frem til Stabæk, da det blir litt mer motbakke.
Blir rett i underkant av 15 km på litt over 1 time.
Begynner å drømme om dette:


men treneren rister på hodet og peker mot vannkrana istedet.

Del 3: 30 min motbakke løping på mølla - 12% stigning
Ingredienser:
Hullete Adidas Adios Boost
1 stk iphone med øretelefoner og Kygo-mix fra Youtube.
1 stk Sportsmaster-mølle
1,8 liter svette

12% stigning.
Startet rolig med 6 km/t.
Deretter gradvis økning og avslutning på 10 km/t.

Epilog:
Bra gjennomført økt.
4 timer går defintivt "fortere" når veksling av aktiviteter.
Føler definitivt at økta er veldig NXTRI-relevant.
...og tror at ernæringen i august bør bestå av mer fast føde enn flytende sukkerprodukter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar