tirsdag 22. september 2015

Berlin maraton -> noen dager igjen før jakt på maraton-pers

27. september.
40.000 deltakere.
42.195 meter på flat tysk asfalt.
Kenyanere som sikter mot ny verdensrekord, kramper, gnagesår og Brandenburger Tor som svært passende kan illustrere den veggen man møter etter 30-35 km.
Det er bare noen dager igjen til årets høydepunkt => Berlin maraton.
Brandenburger Tor, et av Berlin's mest kjente landemerker

I november i fjor skrev jeg følgende:
"Er nå påmeldt Berlin maraton....funderer på ambisjonene om dagen. Skal skjemaet være å perse...eller skal man gutse i et forsøk på å perse skikkelig? Sistnevnte med større sjanse for å gå på en smell selvfølgelig.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2014/12/lperekord-i-november.html

Endte med å skrive en drøm om sub 2.50 inn i stein, noe jeg karakteriserte som å gutse skikkelig.
Vil tilsvare en forbedring av maraton-persen med nesten 9 minutter, siden (foreløpig) bestenotering ble satt i Oslo høsten 2013 med 
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2013/09/oslo-maraton-sub-3-drmmen-gikk-i.html

Tøff målsetting når man bryter det opp:
9 min x 60 sekunder = 540 sekunder
540 sekunder fordelt på 42,195 km = 12-13 sekunder.
Hver eneste 1000 meter på asfalten i den tyske hovedstaden må altså gå 12-13 sekunder raskere enn på asfalten i den norske hovedstaden.
Hver eneste 1000 meter på 4.02 minutter.
Hmmmm....

TRENINGSSTATUS NOVEMBER 2014 -> SEPTEMBER 2015.
Jeg går neppe inn i læreboka som et kron-eksempel på hvordan man forbereder seg til et maraton. Men mye viktigere, jeg har hatt et opplegg som passer for meg og som passer inn i den hverdagen jeg har og de prioriteringene jeg gjør.
Kjennetegn:

Variasjon => jeg gjør som jeg alltid har gjort siden kondisjonstrimming ble en viktig og morsom del av hverdagen i type 2007/08; varierer trimmingen og fordeler øktene på løping, sykkel, ski, rulleski, turer med bæremeis eller sykkelvogn, litt styrke og litt svømming. Jeg kommer aldri til å bli en som sanker 80-100 løpe-km i uka, så får tiden vise om man kan løpe sub 2.50 med 30-40 km i uka.

Få (eller ingen) skikkelige langturer => "du må ha noen turer på 30-35 km+" heter det i maratoneventyret. Det er mulig det er riktig, men sånn har det ikke blitt. Derimot har det blitt mange økter i intervallet 15-20 km, og majoriteten av disse har vært med 4.00 fart eller fortere.
OK, så jeg har få km sammenlignet med mange, men tar det delvis igjen på mange km i maraton-fart eller raskere.

Eksempler på økter =>







Status noen dager før startpistolen heves i været og 40.000 løpere hiver seg ut på sin maratonferd?

Beina fortsatt litt trege etter Helteløpet for en drøy uke siden.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2015/09/helte-lpet-hstkledd-telemarksnatur.html

Gode økter tidligere i høst, men streikesignal på generalprøven på torsdag.
15 km sammenhengede @ 3.56 fart burde vært komfortabel, men var alt annet. Heldigvis kan jeg lure hode og selvtillit ved å skylde på både stormen Petra og at beina var tunge.
For løpesesongen 2015 har vært bra med pers på 10 km (http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2015/05/fornebulpet-2015.html) og god løping på trening.

Våknet typisk nok opp med piggtråd-hals og hodepine søndag morgen, men satser på at en cocktail av vitaminer, mye vann og noen ekstra treningsfrie dager dreper alle bakterier de neste dagene.


Jeg har trua.
Søndag 27/9 skal det perses, og helst skal klokka vise 2.49.XX når målsnora brytes. På en skikkelig god dag kan det gå.
Det er bare å jogge over startstreken, løpe første 5 km på 20 minutter, gjenta dette 7 ganger og holde den farta de siste 2195 meterne.  
Så glad var jeg etter å ha brutt
sub 3 timer barrieren i 2013

Som inspirasjon leser jeg referatet til Jann Post daglig...herlig beskrivelse av et løp på lynraske 2.32 i Berlin for 12 mnd siden:
http://www.nrk.no/sport/drommen-om-brandenburger-tor-1.11977456



1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua hàng mỹ từ dịch vụ order hàng mỹ hay nhận mua nước hoa pháp từ website nổi tiếng hàng đầu nước Mỹ mua hàng ebay ship về VN uy tín, giá rẻ.

    SvarSlett