fredag 1. august 2014

Bogstad treningstri: ny pers, men også nye bekymringer

Bogstad treningstri.
Uformelt møtested for hovedstadens ivrige triatleter annenhver torsdag.
Denne gangen med strålende sommervær og ny deltaker-rekord: 80 spreke menn og kvinner kledd i neopren og trange tightser.

Klokka var nok rundt 19 og åstedet var Skansebakken innerst i Sørkedalen. Melkesyra piplet ut av de støle låra mine og jeg følte at jeg syklet fort. Kjenner lufta av noe raskt som er i ferd med å passere meg. Optimistisk så tenker jeg først motorsykkel, men lyden mangler. Så tenker jeg at det er Edvald som er ute å trener hardt. Men det er en Cannondale SuperSix som dundrer forbi i en voldsom fart. Det kunne vært Sagan, men det er Thommesen.
Akkurat i det øyeblikket var Stian som Tony Martin, mens jeg følte meg som 'Lanterne Rouge'.

Stian leverer fremgang, stor fremgang, på hver eneste økt og igår var han bare sekunder fra å ta skalpen min på sykkel også...befester uten tvil favorittstempelet sitt foran AXTRI om 2 uker (selv om Kristian har vært på høydesamling i Tinn/Vinje og rapporterer om solid form).

80 deltakere.
Allerede når jeg kom syklende en halvtime før start var gress-sletta full av triatleter, badehetter og raske sykler.

Mona var treningstri-debutant og blir ordentlig triatlet på Oslo Tri neste helg. Lykke til!

Svømmingen ble en stor opptur.
ca 750 meter.
Har gradvis senket svømmetidene mine i år, fra 14.50 i fjor til rett over 13 minutter i år.
I går så vi rundt 12.30 når vi kom opp av vannet. Jeg var noen sekunder foran Stian denne gangen.
Stilte meg bevisst opp midt i klynga for å trene på "kaoset" i starten. Gikk overraskende bra.
Etter vending fant jeg noen føtter å ligge bak og merket at det ga draft-fordeler.

Syklingen ble en kamp mot både melkestyre og Stian.
Likt ut av T1 og jeg trøkte til allerede i første slake bakken.
Passerte masse folk og trodde at jeg syklet ganske fort.
Kommer til vending etter 8 km og er helt sikker på at jeg har fått en luke til Stian. Men neida...ser de blå, raske Oakleyene hans rett bak meg. Og sånn satt vi klistret sammen helt inn i T2.

Løpingen ga bedre følelse enn på lenge.
Har ikke hatt noen god følelse på løp siden Birken-løpet i juni.
Var bedre nå.
Allerede i bakken opp til Bogstad Gård passerte jeg 4-5 stykker og plukket ytterligere noen plasseringer inne i skogen.
Løp meg opp til 11. plass og følte selv at jeg hadde en god løpetid.
Klokka var borte, så kunne ikke bevise vitenskapelig, men hvis de uoffisielle resultatene stemmer så har jeg løpt på rundt 17,5 minutter (det er nesten like bra som Henrik Oftedal hadde når han satte løyperekorden på 52.21).
http://oslofjordtri.no/adelskalender-for-bogstad.537980-10284.html

Tidene:
Marius    59.06
Stian       1.02.15 


Stian perset med godt over 2 minutter.
Marius perset med litt mer enn 1 minutt.
Vi er mye nærmere de beste nå enn vi har vært noen gang tidligere.
Det er gøy!

Målt mot vinnertiden:
..... 2 minutter bak på svøm (godkjent)
..... 2 minutter bak på sykkel (for mye)
.....30 sek foran på løp (meget bra)





Skår i gleden: kom opp av vannet og gledet meg til å se svømmetiden. Klokka borte vekk.
Quick release-braketten bak på klokka var knekt og dermed ligger det en Garmin Forerunner 910XT på Bogstadvannets bunn.
Kjedelig.

2 uker til årets store mål = AXTRI.
Da er det sånne stier som møter oss.
3000 høydemeter på sykkelen og over 1000 på løpingen.

Jeg har trent bra i sommer og fortsetter med hard trening ut denne uka før det de to siste ukene blir mindre trening og mer fokus på å bunkre opp med overskudd.
Føler meg ganske tung om dagen, spesielt på hardøkter...bruker lengre tid enn normalt på å restituere mellom dragene på en økt.
Men tidene på testdrag er bedre enn følelsen, så håper og tror at når overskuddet kommer så blir det veldig bra.

I vårt interne AXTRI-veddemål, så synes jeg Stian mer og mer seiler opp som stor favoritt.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2014/06/det-interne-axtri-veddemalet.html
Men Kristian har levert sterke sykkeltider i Zoombie Hill den siste uka, og Therkelsen leverer stadig fremgang på svøm, så det blir nok en knallhard kamp der borte blant vestlandets naturperler i midten av august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar