mandag 4. august 2014

AXTRI: siste hardbolk gjennomført --> nå skal overskudd jaktes!

Tilbake til hverdagen etter tidenes sommer; jobb, havrelefse, gressklipping og en titt på kalenderen som viser at det i dag er 12 dager igjen til årets store mosjonist-målsetting = AXTRI.

Statusrapport:
God trening gjennom sommeren.
Lite langturer, men desto flere korte økter med høy intensitet.
Mindre trening siste uke i ferien, og noen få dager med litt sykdom.
Siste harde bolken før AXTRI ble gjennomført denne første uka tilbake etter ferie:
13,5 timer trening på 5 dager.

Tirs:  Langtur løp fra jobb og kveldssvømming (med dårlig følelse)
Ons:  MTB langtur med innlagte bakkedrag.
Tors: Bogstad treningstri
Fre:   Rulleski til/fra jobb
Lør:  Langtur racer med mye bakker
Søn:  treningsfri

Lørdagens racer-økt ble tidenes lengste treningsøkt for min del.
Ca 4 timer.
108 km.
Syklene klare for langtur og bakkeklatring

3X Tryvann.
2X Skeidbanen-Grefsenkollen
=> Målet var å sykle i "konkurranseintensitet" i bakkene og kjenne på det å sitte lenge i motbakke på rundt 6-8% stigning.
Også fint å øve seg på å ta til nok næring, samt å teste diverse utstyr.





Løypeprofilen for økta, samt løypeprofilen for AXTRI-syklingen:

Vi syklet på følgende tider:

Stian nærmer seg dag for dag på sykkel.
Når kalenderen har bikket august og vi teller ned dager, har han forsterket sitt favorittstempel ytterligere i vårt interne veddemål.
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2014/06/det-interne-axtri-veddemalet.html

Jeg har hele tiden kalkulert med at for i det hele tatt å være i nærheten av å slå Stian med de 40 minuttene, så må 20 min av de bli tatt på sykkel.
Det tror jeg blir vanskelig/umulig.
(ja, jeg vet at "ingenting er umulig, det umulige tar bare lenger tid" etc), men 20 min er mye.
På klatringene på lørdag var Stian bare 9 minutter bak.
AXTRI-bakkene er riktignok noe lengre (flere km, flere høydemeter), men kun 1,4-1,6X lengre enn på lørdag.
Så kanskje jeg kan ta 12-14 minutter i motbakkene.
På flatene er det ganske likt, mens utfor er Stian som Nibali (les: rask), mens jeg er mer som Giro-utgaven av Bradley Wiggins (les: redd/pysete/treg).
Stian vil fort ta 2-4 minutter utfor.
Så min metodiske innfallsvinkel sier meg at det kanskje vil skille rundt 10 min på sykkeletappen på en normal dag.
(flere tanker rundt veddemålet lenger ned)

Lørdagens økt ble helt topp.
Fikk prøvd ulike ting med varierende suksess:

  • sitte 4 timer på sykkelsetet med tri-drakt (lite polstring i rumpa) => resultat: gikk fint!

  • 11 mil med nye sykkelsko som er veldig mye stivere enn de forrige jeg hadde => resultat: de siste milene var vonde og skjønte ikke helt åssen jeg skulle klart å løpe en halvmaraton med 1100 høydemeter med en gang!

  • Næring: 2 flasker med vann og 1 med sportsdrikk. 1 brødskive, 1 bar og 1 gel => resultat: må ha mer: 4 flasker og mer ordentlig type mat.
Første tur med nye sko.
Lang økt --> krever god restitusjon. Biffene ble slengt rett i panna og rødt ble helt i glasset.
Noen ekstra gram med smør i bernaise, men ikke si det til noen.
Var ikke noe problem å sovne lørdag kveld.



DET INTERNE VEDDEMÅLET:
http://trippeltherkelsen.blogspot.no/2013/11/prestisje-veddemal-axtri-2014.html

Vi høres kanskje ut som verdens største konkurrenter, men veddemålet har en kameratslig tvist og jeg er helt sikker på at det har motivert oss alle sammen i treningsarbeidet frem mot målet.
Alle 3 har trent bra i år og grunnlaget er lagt.

Min subjektive vurdering:

SVØM:
Kristian er delfinen, mens Stian og jeg er mer sånne litt late hvalrosser som jeg hadde gleden av å inspisere på Svalbard nylig.
Kristian har levert svømmeøkter med tider på 1.30-tallet på 100 meter, mens Stian og jeg ligger på rundt 1.50.
Tror Kristian vrenger av seg våtdrakta i T1 med et forsprang på 6 minutter Stian og jeg som kommer inn ganske likt.

SYKKEL:
Her er det om mulig blitt enda jevnere enn på svøm.
Kristian har hatt gode økter i øvre-Telemark og leverte sterke bakketider. Stian imponerer hver gang har tråkker ned i pedalen og jeg føler også at syklinga fungerer ganske bra om dagen.
Tror Kristian holder godt unna (hvis han ikke skravler for mye med de tyske bobil-turistene underveis) og kommer inn i T2 med 1 min forsprang på Marius og 11 min foran Stian.

LØP:
Det største usikkerhetsmomentet.
Hvordan vil beina være etter 5-6 timer med svømming og sykling?
Marius tar igjen Kristian tidlig på løpeetappen, men Kristian biter seg fast og når målstreken nås er han kun 18 minutter bak Marius, soleklart innenfor de 20 minuttene som veddemålet tilsier.
Så blir det noen spennende vente-stunder før en røyksky åpenbarer seg ved fjellslettene ved Østerbø Fjellstove -> det er Thommesen som kommer med en sterk sluttspurt. Bryter målsnora 12 minutter etter Kristian og 30 minutter bak Marius, og vinner med det heder, ære, prestisje og det interne veddemålet.

Disclaimer: dette er undertegnedes meget subjektive analyse av 3 mosjonistatleter. Meningene kan endre seg fortløpende.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar